Επικοινωνία: info@serraikanea.gr

Πολιτικη

Σέρρες, Κώστας Μπούμπας: Η ομιλία του Σερραίου βουλευτή στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου (ΒΙΝΤΕΟ)

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΡΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ  με θέμα ημερήσιας διάταξης την ενημέρωση των μελών της Επιτροπής από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με:

  1. A. «Συμφωνία - πλαίσιο για τις Υπηρεσίες λειτουργίας και υποστήριξης σταθμών διοδίων της “Εγνατία Οδός Α.Ε.” - Κωδικός Αναφοράς 5860» και
  2. «Αρχαιολογικές Εργασίες και Μετατοπίσεις Δικτύων ΟΚΩ του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 “Άλσος Βεΐκου-Γουδή” του Μετρό της Αθήνας».



Κύριε Υπουργέ, σήμερα γίνεται μια ενημέρωση και μια φιλοσοφία, ότι τα διόδια θα αυξηθούν σε μία Εγνατία οδό, που έχουμε υπό κατασκευή άλλα δύο-τρία διόδια στην περιοχή της Καβάλας και σε κάποιες άλλες περιοχές, άρα, στον κεντρικό οδικό άξονα έχουμε 20 διόδια και άλλα 43 στις πλευρικές οδούς, όπως και στην περιοχή μας γιατί είμαστε και συντοπίτες που έχουμε και στον Προμαχώνα  και στο Στρυμονικού.

Άρα, μιλάμε για 63 διόδια και υπάρχει τάση αύξησης που αυτό σημαίνει, ότι ο Έλληνας φορολογούμενος καλείται να πληρώσει ακόμη περισσότερο, για να κινηθεί στους ελληνικούς δρόμους. 30 από τα διόδια ανάμεσα σε πρωτεύουσα και συμπρωτεύουσα κάποιος για να μετακινηθεί, πρέπει να σταματήσει 60 φορές να πληρώσει κάνοντας το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη και Τούμπα. Δεν θα βάλω τις άλλες περιοχές, όπως είναι η Αθηνών-Πατρών -αν τα προσθέσω και αυτά- άρα, πληρώνουμε ακριβά το μάρμαρο απέναντι στους ελληνικούς δρόμους.

Στην Εγνατία οδό αυτός ο ευρωπαϊκός αυτοκινητόδρομος των εξακοσίων δέκα χιλιομέτρων από την Αλεξανδρούπολη έως την Ηγουμενίτσα με πολλές κακοτεχνίες σε ορισμένα σημεία, για παράδειγμα -γιατί μου αρέσει να μιλάω με παραδείγματα- ο δρόμος Κομοτηνής- Αλεξανδρούπολης και κάποια άλλα σημεία στην Ήπειρο.

Άρα, λοιπόν, πρέπει να δούμε ποια είναι η φιλοσοφία. Ο κόσμος πρέπει να πληρώνει λελογισμένα. Εμείς στην Ελληνική Λύση, αν θέλετε, να ανοίξουμε μια κουβέντα για το πώς πρέπει να λειτουργούν οι σταθμοί διοδίων, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα για να έχουν και έναν ανταποδοτικό χαρακτήρα με ένα κριτήριο εντοπιότητας, προκειμένου να είναι πιο «αγαπητά» και όχι μόνο έναν φοροεισπρακτικό χαρακτήρα στις τοπικές κοινωνίες και μπορούμε να το εξηγήσουμε και με λεπτομέρειες αν θέλετε αυτό. Όπως στη συνέχεια θα σας θυμίσω και μία ερώτηση που σας έκανε ο ομοϊδεάτης μου, ο οικονομολόγος, κ. Βιλιάρδος, όπου «βλέπουμε στο ίδιο έργο», «θεατές» είμαστε στην ταλαιπωρία των πολιτών σε κάθε βαρυχειμωνιά ή σε μια επιδείνωση κακοκαιρίας στο να κλείνει ο δρόμος.

Πάμε λίγο να δούμε τι γίνεται στη γειτονιά μας, γιατί σας ξέρω χρόνια, είστε και Υπουργός που ταξιδεύετε και ο άνθρωπος που ταξιδεύει, διευρύνονται και οι γνώσεις και αποκομίζει εμπειρίες.

Βαλκάνια-Ρουμανία, 28 ευρώ και γυρνάς στους δρόμους της Ρουμανίας με ένα καλό οδικό δίκτυο, πλέον, η Ρουμανία, Τιμισοάρα, Πλοέστι, Βουκουρέστι, όλο το χρόνο.

Στην Αλβανία δεν μπορούμε να συγκριθούμε, δεν υπάρχουν καν διόδια.

Στα Σκόπια το οδικό δίκτυο δεν είναι σαν το δικό μας, αλλά πληρώνει 2,90 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα ο Σκοπιανός.

Βουλγαρία είτε ημερήσιο είτε εβδομαδιαίο είτε μηνιαίο, ένα εισιτήριο λελογισμένο. Σερβία, 13 ευρώ για 500 χιλιόμετρα με ένα καλό οδικό δίκτυο και πάμε λίγο στην Κομισιόν.

Ουγγαρία, καταπληκτικό – λέει - οδικό δίκτυο στις έρευνες που διάβασα, πληρώνουν τη βινιέτα, δηλαδή, αυτό το εισιτήριο, πλέον, για τέσσερις ημέρες κοστίζει 8 ευρώ. Τσεχία-Σλοβακία. Τα δύο κράτη έχουν την ίδια πολιτική 16,32 ευρώ για 7 ημέρες βινιέτα.

Η Γερμανία δεν έχει καθόλου διόδια. Εδώ είναι και ο κ. Βιλιάρδος, την ξέρει πολύ καλά τη Γερμανία. Εκεί υπάρχει και μια λελογισμένη και δίκαιη πολιτική και στα τέλη κυκλοφορίας στην Γερμανία.

Πάμε στην Ιταλία. Η Ιταλία λοιπόν στην autostrada έχει ακριβά διόδια, αλλά παρέχει άλλες υπηρεσίες στον πολίτη. Δηλαδή θα πρέπει να υπάρχει ενημέρωση στους σταθμούς διοδίων που είναι το πλησιέστερο βενζινάδικο με ηλεκτρονικό πίνακα, που είναι το πλησιέστερο εστιατόριο που υπάρχει. Δεν υπάρχουν αυτά.

Στις στολές και στον εξοπλισμό που διαβάζω μέσα με τις Συμβάσεις, για παράδειγμα, οι στολές των ανθρώπων που εργάζονται στα διόδια είναι – λέει - ευρωπαϊκών προδιαγραφών και ερωτώ γιατί να μην είναι ελληνικής προδιαγραφής. Υπάρχουν βιοτεχνίες ελληνικής προδιαγραφής και αν θέλετε και τη σημαία, ναι, τη γαλανόλευκη και μη σας πιάνει αυτός ο οίστρος, είναι πάρα πολύ ωραίο να βλέπει ο τουρίστας έναν κομψοντυμένο και με την γαλανόλευκη υπάλληλο στα διόδια. Ευγενέστατοι οι υπάλληλοι στα διόδια. Δεν λέω, «τραβούν Γολγοθά» στις εργασιακές συνθήκες.

Πώς μπορεί να είναι πιο κοντά στην τοπική κοινωνία; Ο ηλεκτρολόγος της υπηρεσίας, ο τεχνικός της υπηρεσίας, να θεωρήσω ότι η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ή η «Νέα Οδός Α.Ε.» ή η «Αττική Οδός Α.Ε.», εν πάση περιπτώσει, πρέπει να έχουν έναν εξειδικευμένο ηλεκτρολόγο. Ο συντηρητής, όμως, καυστήρων, γιατί να μην υπάρχει ένας μειοδοτικός διαγωνισμός, να είναι υποχρεωμένη η εταιρεία, προκειμένου να βοηθηθεί η τοπική κοινωνία; Να βάλουμε και την εντοπιότητα στις προσλήψεις, που γίνεται αυτό, γιατί ξέρετε, ας μην κρυβόμαστε, τα διόδια είναι «μαγνήτης» για τα Βουλευτικά Γραφεία που κάθονται στη σειρά, όπως έγινε και στις Σέρρες με το Στρυμονικό και λέει «βόλεψε και μένα να έχω μια δουλειά στα διόδια». Το λένε αυτό. Το θέμα είναι, όμως, ανταποδοτικά στην κοινωνία θα πρέπει. Σήμερα, ρώτησα στα διόδια του Στρυμονικού το πρωί στις πέντε η ώρα αν υπάρχουν πρώτες βοήθειες. Δεν λέω να υπάρχει γιατρός, το καταλαβαίνω δεν μπορεί να είναι αυτό, αλλά, έστω να υπάρχουν κάποιες πρώτες βοήθειες. Υποχρεωτικό να υπάρχουν βρύσες. Ο άλλος θέλει να βρέξει λίγο το πρόσωπό του. Δηλαδή, ξέρετε, να δώσουμε και άλλα χαρακτηριστικά. Τι κάνανε οι Ιταλοί; Ήρθαν σε επαφή με τους τοπικούς δήμους και με το αντίτιμο - αν και υπάρχει και εκεί βινιέτα στην είσοδο και στην έξοδο - δίνουν και κάποια τουριστικά έντυπα, δεν μιλάμε για ιδιώτες. Δηλαδή, για παράδειγμα ο άλλος να παίρνει ένα έντυπο στην Παμβώτιδα για τα αξιοθέατα των Ιωαννίνων. Για τη λίμνη της Κερκίνης να παίρνει στο Στρυμονικό. Είναι πολύ ωραίο αυτό, γιατί και προβάλεις τουριστικά την περιοχή σου, αλλά εν πάση περιπτώσει, έχουν έναν άλλο, πιο σύνθετο, ανθρώπινο, αν θέλετε, οικονομικό αποτέλεσμα, ενδεχομένως για την περιοχή και να γίνουν πιο «αγαπητά» τα διόδια, διότι όλοι τα βλέπουν φοροεισπρακτικά. Για να μιλήσουμε τώρα και για κάποιες εκπτώσεις που πρέπει να υπάρχουν και για τα ελληνικά προϊόντα, ανάλογα με το κοντέινερ. Θυμάστε μία ΠΟΛ, δεν λέγεται και ΠΟΛ, πλέον, έχει αλλάξει ονομασία, για τους φορητούς πομπούς που θα είχαν όλα τα φορολογικά στοιχεία, προκειμένου να υπάρχουν εκπτώσεις ΦΠΑ με τα στοιχεία της επιχείρησης, αν κάποιος θα έχει νόμιμα παραστατικά; Δεν ξέρω, αν αυτό ισχύει και αν είναι καλά οργανωμένο με τους φορητούς πομπούς από τις εταιρείες; «Μπήκα», λοιπόν στην Ευρώπη για «να δούμε τι γίνεται».

Ένα μεγάλο πρόβλημα που παρατηρείται στην Εγνατία είναι το εξής.

Μπαίνουν τα κοντέινερς, τα εμπορευματοκιβώτια από τους Κήπους για να πάνε μέχρι την Ηγουμενίτσα, είναι κλειστά κοντέινερς. Τι κάνουν λοιπόν οι Τούρκοι οδηγοί;

Από τη στιγμή που δεν υπάρχει είσοδο και έξοδο, γιατί εμείς δεν το έχουμε όπως οι Ιταλοί ή όπως οι Γάλλοι,  όπως οι Αυστριακοί που και στην Αυστρία δεν υπάρχουν διόδια, ενώ στην Ελβετία με 40 ελβετικά φράγκα γυρνάς όλο το χρόνο και στα τέσσερα καντόνια στην Ελβετία. Λοιπόν τι κάνουν αυτοί; Όταν φτάσουν λοιπόν στα παράλια του Στρυμονικού κόλπου για να γλυτώσουν τα διόδια, πάνε από την Ασπροβάλτα, πάνε παραλιακά πιο πάνω από τη Ροδόπη, με αποτέλεσμα και το οδόστρωμα να χαλάει και ελλοχεύει ο κίνδυνος ενός ατυχήματος και το έδαφος τρέμει, διότι είναι και παραθαλάσσια περιοχή, είναι σαθρό, δεν είναι στέρεο. Το ξέρει ο Υπουργός, από εκεί είμαστε. Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται. Και ρωτώ, αν είχαμε ένα εισιτήριο στους «κήπους» και πλήρωνε στην έξοδο στην Ηγουμενίτσα, δεν θα ήταν τελείως διαφορετικά να το κάνουμε όπως το σύστημα που έχουν Ιταλοί και άλλα ευρωπαϊκά κράτη; Δεν θα ήταν πιο λελογισμένο αυτό; Πρέπει εν πάση περιπτώσει, ο Έλληνας που πληρώνει πολύ ακριβά τα διόδια και γεμίζουμε διόδια, αυγατίζουν, γίνεται επώαση των διοδίων, δεν μπορεί να συνεχιστεί αυτό. Δηλαδή, αποτρέπουμε τον κόσμο να κινηθεί. Πρέπει να προτιμήσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, καλό, αλλά τι γίνεται και με τους ανθρώπους που είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και πρέπει να διακινήσουν φορτία; Θα πρέπει να είμαστε πιο λελογισμένοι. Να γίνει αυτό το οποίο έχετε υποσχεθεί πολλάκις.  Θα πρέπει ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει κάποιος, να πληρώνει και το αντίτιμο, αλλά να είναι και λελογισμένο.

Τώρα, η κόντρα που έχει ξεκινήσει ο Σύριζα για τα διόδια στην «Αττική οδό» ήταν κροκοδείλια. Διότι, εκεί, αν μπούμε σε τέτοιες αμαρτωλές συμβάσεις ανάμεσα στην «Αττική οδό» και στις «Αττικές διαδρομές» που είναι δορυφόρος της «Αττικής οδού», ακόμη δεν έχει παραχωρηθεί στο δημόσιο όπως είναι το συμβόλαιο και έχει μετατοπιστεί χρονικά. Άρα επί υπουργίας κυρίου Σπίρτζη, αυτό ήταν επιζήμιο για το Ελληνικό δημόσιο. Διότι, «Γιάννης πίνει, Γιάννης κερνάει». Τι κάνει λοιπόν η «Αττική οδός». Δίνει για συντήρηση στους δρόμους το δορυφόρο της «Αττικές διαδρομές». Φαίνεται να μην εμφανίζει στον ισολογισμό τα αναμενόμενα κέρδη, με αποτέλεσμα να μην παραχωρείται με βάση τη συμφωνία στο δημόσιο και να μετατοπίζεται χρονικά και να έχει διαφυγόντα έσοδα το δημόσιο. Τώρα, το τραγελαφικό και το μεγάλο σκάνδαλο δημοσιογραφικό εκεί που είναι; Ότι στη συντήρηση των δρόμων, στην «Αττική οδό», το παίρνω ως παράδειγμα για να δείτε ότι είναι μεγάλο το φαγοπότι στα έργα αυτά, είναι ότι υπήρχε ένα πλαφόν στη συντήρηση να είναι 60.000 ευρώ το χιλιόμετρο, στην «Αττική οδό» όταν ξέσπασε το δημοσιογραφικό σκάνδαλο ήταν 1.000.000 ευρώ το χιλιόμετρο. Αντιλαμβάνεστε γιατί πάρτι μιλάμε;

Με όλα αυτά που ακούστηκαν λοιπόν για την Εθνική οδό. Εγώ πιστεύω, εσείς κύριε Υπουργέ, διαφωνήσατε με το να κλείσει ο δρόμος. Ξέρω την ιδιοσυγκρασία σας. Δεν ξέρω, αλλά «ότι λάμπει δεν είναι Χρυσοχοΐδης, αλλά ότι κλείνει είναι Χρυσοχοΐδης» λογοπαίγνιο. Διότι, εδώ έχω την ερώτηση του κ. Βιλιάρδου. Η ερώτηση είναι η 8059. Το κατακαλόκαιρο, στη ραστώνη του θέρους είναι, στις 7 Ιουλίου. Για το πρόβλημα που υπήρχε στις 31 Δεκεμβρίου του 19, παραμονή πρωτοχρονιάς, στον αυτοκινητόδρομο Αθήνα – Θεσσαλονίκη - Ευζώνους από χιονόπτωση, αν θα αποδοθούν ευθύνες. Και το λέτε πολύ ορθά, ότι σε τρεις μέρες έχει γίνει Εξεταστική Επιτροπή για να γίνει ΕΔΕ, για το τι φταίει. Εγώ ρωτώ, τώρα που πήρε απόφαση ο κύριος Χρυσοχοΐδης να κλείσει το δρόμο, θα γίνει πάλι μια τριμελής επιτροπή για να αποδοθούν ευθύνες; Εδώ είναι ξεκάθαρα τα πράγματα. Οι ιδιώτες, οι οποίοι απέλυσαν και προσωπικό λόγω του κορονοϊού με το πρόγραμμα «Εργάνη», σου λέει «δεν προλαβαίνω να καθαρίσω το δρόμο». Τα παίρνεις όμως, να το πω έτσι απλά. Οπότε «για αποφυγή ατυχημάτων» έκλεισε ο δρόμος. Δεν είναι έτσι. Τώρα, αυτοί, με βάση το 4663 και το άρθρο 65 μέχρι και ένα εκατομμύριο ευρώ που και εσείς κύριε Υπουργέ μου κάνετε αναφορά σε απάντηση του κυρίου Βιλιάρδου και ορθά το κάνετε. Μπορεί να μας ζητάνε και τα λεφτά από πάνω για διαφυγόντα έσοδα. Δηλαδή από εκεί που μας χρωστούσαν, μας παίρνουν και το βόδι τώρα. Σου λέει: «Έκλεισες το δρόμο Υπουργέ, κύριε Χρυσοχοΐδη; Θέλω από τα διόδια που έχασα τις ώρες αυτές, αντίτιμο». Δηλαδή, μπορεί να βρούμε και τον μπελά μας.

Εδώ, διαβάζω στη «Διαύγεια», έχετε δεσμεύσει και ποσά λόγω κορονοϊού. Τώρα να μην τα αναφέρω με λεπτομέρειες. 13,5 εκατομμύρια ευρώ  για την «Ολυμπία οδός», 6.370.000 για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου. Σε περίπτωση, διότι έχουν διαφυγόντα έσοδα  αυτοί που διαχειρίζονται τα διόδια, οι πάροχοι, οι παραχωρησιούχοι, γιατί όλα για αυτά γίνονται. Εγώ δεν λέω, να υπάρχει ΣΔΙΤ, πρέπει να υπάρχει σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, αλλά η φιλοσοφία είναι λελογισμένα. Όπως κινούνται πολλές ευρωπαϊκές χώρες και στη γειτονιά μας τα βαλκάνια, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

 

Εν πάση περιπτώσει, θα πρέπει να ξέρει ο Έλληνας και όχι κάθε τρεις και λίγο, στις παράπλευρες οδούς που τέμνουν  την Εγνατία, να αυγατίζουν τα διόδια. Αυτή η ερώτηση, λοιπόν εδώ, είναι αρκετά επίκαιρη, με το όλο θέμα που προέκυψε, με βάση το νόμο που ψήφισε η Κυβέρνηση τον Οκτώβριο του 2020, τον ν. 4663 και το άρθρο 65, που προβλέπει μέχρι και 1 εκατομμύριο, σε περίπτωση που κλείσουν οι δρόμοι. Εδώ τώρα, όμως, αποποιούνται των ευθυνών. Κλείσαμε το δρόμο.

Πάμε λίγο στο μετρό. Εδώ τώρα, έρχεται το παράπονο της Βόρειας Ελλάδας, για τους Θεσσαλονικείς, από την εποχή του Κούβελα. Ήμουν νιος και γέρασα. Τι γίνεται με το μετρό της Θεσσαλονίκης, τη Ροτόντα τα Παλαιοχριστιανικά, τις καθυστερήσεις κ.λπ.; Εξωραϊσμό θέλει, εκσυγχρονισμό θέλει το μετρό, σε πάρα πολλά σημεία. Σίγουρα θα διευκολύνει το κυκλοφοριακό.

Αυτό που ρωτήσατε, όμως, για τα Εξάρχεια, ως Ελληνική Λύση, τι λέμε;  Όλες οι γειτονιές πρέπει να χαίρουν ισονομίας και ισοπολιτείας. Τα Εξάρχεια χρήζουν μια καλύτερης μοίρας. Είναι μια παραδοσιακή, ιστορική γειτονιά. Αλλά θα μας δώσετε τα σχέδια αναλυτικά, να δούμε την αρχιτεκτονική τοπίου. Να δούμε τη μακέτα. Να δούμε τις περιβαλλοντικές μελέτες. Να δούμε την έκταση που θα καταλαμβάνει. Να δούμε το σχέδιο φύλαξης. Γιατί είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση τα Εξάρχεια, το ξέρετε πολύ καλά. Αυτό, φαντάζομαι, που λέτε για τις 60.000 αυτοκίνητα που θα μειωθούν- θα υπάρχουν κάποιες συγκοινωνιακές μελέτες - είναι καλό. Θα μειωθούν και οι ρύποι του περιβάλλοντος και γενικότερα θα συμβάλει σε καλύτερη  ποιότητα ζωής. Για τα Εξάρχεια, να δούμε προσεκτικά το σχεδιασμό, κατά πόσο θα αναβαθμίσει, θα αναπλάσει την περιοχή, αλλά να μην υπάρχει, ξέρετε και ο φόβος να γίνονται καταστροφές. Δηλαδή,  θέλει κι ένα διαφορετικό action plan,  θέλει ένα διαφορετικό σχέδιο δράσης.

Εν κατακλείδι, τα διόδια δεν μπορούν να αυξάνονται και να πληθύνονται. Πρέπει να υπάρχει λελογισμένη χρήση, αλλά μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα, από πλευράς των διοδίων, στις τοπικές κοινωνίες. Μπορούν να παίξουν και έναν άλλο ρόλο, κοινωνικοτουριστικού περιεχομένου, για να είναι πιο ενεργά κύτταρα - ας το πούμε - στην τοπική οικονομία και στην προβολή της χώρας. Θα πρέπει, κάποια στιγμή, να σταματήσει αυτή η «πρεμούρα» ότι φτιάχνουμε διόδια σε όλη την Ελλάδα. Μια πιο λελογισμένη χρήση, μια βινιέτα, όπως  στην Ευρώπη, σταδιακά, για να μπορεί ο Έλληνας να αισθάνεται ότι αυτά είναι ανταποδοτικά. Διότι πληρώνουμε που πληρώνουμε τα τέλη κυκλοφορίας, δεν τα μειώνουμε και παρά την πρόταση που έχουμε κάνει ως Ελληνική Λύση.

Ένα παράδειγμα και κλείνω με αυτό. Αν στη Γερμανία αγοράσεις αυτοκίνητο τον Οκτώβριο, πληρώνεις για Οκτώβριο, Νοέμβριο, Δεκέμβριο, τέλη κυκλοφορίας. Δεν πληρώνεις όλη τη χρονιά και μετά την επόμενη. Και αν πουλήσεις αυτοκίνητο σε τρεις μήνες - τα λέω καλά κύριε Βιλιάρδο; - έτσι ισχύει  στη Γερμανία, παίρνεις και λεφτά πίσω από τα τέλη κυκλοφορίας. Το λέω ως παράδειγμα, για να δείτε, ότι αυτό που λέγεται αυτοκίνητο στην Ελλάδα, αιμορραγεί και ο Έλληνας είναι αιμοδότης για το κράτος. Σας ευχαριστώ.

Τα www.SerraikaNea.gr είναι μια διαδικτυακή ενημερωτική πύλη με ειδήσεις που αφορούν στις Σέρρες.