Επικοινωνία: info@serraikanea.gr

Πολιτικη

Σέρρες, Λευτέρης Αβραμάκης: «Σε λάθος κατεύθυνση και ενάντια στο δημόσιο συμφέρον η εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης»

άρθρο του Βουλευτή Σερρών του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Λευτέρη Αβραμάκη για το www.spotlightpost.com)

Ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες, με τις ψήφους μόνο των Βουλευτών της ΝΔ, το νομοσχέδιο για την Παιδεία, αποκαλύπτοντας τις προτεραιότητες της κυβέρνησης για την εκπαίδευση. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που κατατέθηκε εν μέσω καραντίνας, δεν αποτέλεσε πεδίο δημοκρατικού διαλόγου με την εκπαιδευτική και την πανεπιστημιακή κοινότητα, προκάλεσε πληθώρα αντιδράσεων από γονείς, εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς, χειροκροτήθηκε όμως από τους εκπροσώπους των φροντιστηρίων, των ιδιωτικών σχολείων και των ιδιωτικών κολλεγίων.

Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που επαναφέρει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας σε παλαιές και αποτυχημένες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που προκάλεσαν σειρά προβλημάτων στη δημόσια εκπαίδευση, σημαντικό οικονομικό κόστος για πολλά χρόνια στους γονείς των μαθητών, κυρίως όμως προκάλεσαν μια άνευ προηγουμένου μαθητική διαρροή, με εκατοντάδες μαθητές να μην ολοκληρώνουν την δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Τα κύρια αρνητικά μέτρα που ενέκρινε η κυβερνητική πλειοψηφία ως δήθεν εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού συστήματος είναι:

  1. Επαναφορά των πολλαπλών εξετάσεων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και την Τράπεζα Θεμάτων. Οι επαναλαμβανόμενες εξετάσεις μετατρέπουν το σχολικό περιβάλλον σε εξεταστική αρένα, το άγχος των εφήβων μαθητών γίνεται συνώνυμο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, οι μαθητές εκπαιδεύονται να μπορούν να ανταποκριθούν στο σύνολο της Τράπεζας Θεμάτων. Η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται ένα πεδίο στείρας απομνημόνευσης. Οι μαθητές υποχρεώνονται σε μια υπερβολική παράταση της σχολικής ημέρας, αφού μετά το πέρας του σχολικού ωραρίου είναι αναγκασμένοι να προστρέχουν σε φροντιστήρια ή ιδιαίτερα μαθήματα προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο σύνολο των θεμάτων που μπορεί να εξεταστούν. Πρακτικά δεν μαθαίνουν, απλώς αποστηθίζουν και σταδιακά αποστρέφονται οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία. Οι γονείς καλούνται να ανταποκριθούν σε διόλου ευκαταφρόνητα έξοδα προκειμένου να βοηθήσουν τα παιδιά τους να πετύχουν σε ένα μακρόχρονο αγώνα πετυχημένων εξεταστικών. Η εγκατάλειψη του σχολείου τα χρόνια που δοκιμάστηκε αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας εκτινάχθηκε. Την πρώτη χρονιά εφαρμογής της τράπεζας θεμάτων (2013 – 2014) ο αριθμός των μετεξεταστέων μαθητών εκτινάχθηκε από το 4% σε 23%.
  2. Επιστροφή της καταγραφής της διαγωγής στα απολυτήρια. Πρόκειται για ένα μέτρο δήθεν πειθαρχίας, για το οποίο αντέδρασαν γονείς, εκπαιδευτικοί, πανεπιστημιακοί αλλά και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, χωρίς όμως να πειστεί η Υπουργός ή η κυβέρνηση. Προφανώς, για τη συντηρητική παράταξη η πειθαρχεία επιβάλλεται με τιμωρητικές διατάξεις, δεν εμπνέεται. Οι μαθητές πρέπει να είναι υπάκουοι και πειθαρχημένοι στις υποδείξεις αν δεν θέλουν τον στιγματισμό τους. Η αυστηροποίηση μάλιστα των ποινών που προβλέπονται για τυχόν πειθαρχικά παραπτώματα, θα προκαλέσει ακόμα μεγαλύτερη σχολική διαρροή.
  3. Η προσπάθεια απαγόρευσης εγγραφής στα ΕΠΑΛ μαθητών άνω των 17 ετών. Πρόκειται για μια διάταξη που αποσύρθηκε προσωρινά λόγω των αντιδράσεων, προτίθεται όμως η κυβέρνηση να την επαναφέρει όπως έχει δηλώσει η Υπουργός.
  4. Αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά. Η κοινωνιολογία και τα παρεμφερή μαθήματα που διδάσκονται από τους κοινωνιολόγους στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ήταν προσαρμοσμένα ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν καλύτερα τον σύγχρονο κόσμο, να προετοιμαστούν καλύτερα για όσα θα αντιμετωπίσουν στη ζωή τους, να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Τα λατινικά από την άλλη είναι χρήσιμα κυρίως σε εκείνους του μαθητές που έχουν επιλέξει να κατευθυνθούν σε τμήματα κυρίως φιλολογίας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σύμφωνα με την κυβέρνηση είναι προτιμότερο οι μαθητές να γνωρίζουν ψήγματα αποσπασματικών λατινικών κειμένων από το να έχουν επίγνωση των δικαιωμάτων τους, της κοινωνικής πραγματικότητας και να προετοιμαστούν ώστε να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.
  5. Εμπόδια στην υλοποίηση μετεγγραφών στα Πανεπιστήμια. Με τη θέσπιση κανόνα «βάσης μετεγγραφής» που είναι ταυτόσημη με τη «βάση εισαγωγής» σε κάθε τμήμα, πρακτικά καθίσταται αδύνατο για φοιτητές με πραγματικές ανάγκες να μετεγγραφούν σε τμήματα κοντά στην έδρα μόνιμης κατοικίας των γονέων τους, ή στον τόπο φοίτησης τυχόν αδερφών φοιτητών. Όπως όλοι γνωρίζουμε, οι μαθητές από τις ευπαθείς οικονομικά ομάδες επιλέγουν πρωτίστως σχολές και τμήματα κοντά στη μόνιμη κατοικία τους. Εάν βρεθούν σε πιο απομακρυσμένη περιοχή, συνήθως αυτό οφείλεται στις βάσεις εισαγωγής. Η πρόβλεψη καθιέρωσης της βάσης εισαγωγής ως βάση μετεγγραφής, πρακτικά την καθιστά αδύνατη για τη συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών.
  6. Ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων στα πανεπιστήμια. Πρόκειται για παράκαμψη του Άρθρου 16 του Συντάγματος και καθιέρωση προπτυχιακών τμημάτων με δίδακτρα στα ελληνικά πανεπιστήμια. Η πρόβλεψη ότι δεν μπορούν να εγγράφονται σε αυτά τα τμήματα Έλληνες πολίτες, είναι έωλη, αντισυνταγματική και έρχεται και σε ευθεία αντίθεση με το ενωσιακό δίκαιο και θα καταρριφθεί με την παραμικρή προσφυγή στο ΣτΕ.

Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό και με την εξίσωση των πτυχίων των κολλεγίων , ακόμα και των διετών σπουδών, με τα πτυχία ΑΕΙ, καθώς και με την παραπομπή στις καλένδες της δημιουργίας διετών δωρεάν προγραμμάτων σπουδών κατάρτισης από τα ΑΕΙ αλλά και των νέων πανεπιστημιακών τμημάτων που είχε θεσπίσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δημιουργούν τα εξής αποτελέσματα:

  1. Αύξηση του κόστους για τα ελληνικά νοικοκυριά σε φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα, προκειμένου ένα παιδί να ολοκληρώσει την δευτεροβάθμια εκπαίδευση
  2. Αύξηση του κόστους και επέκταση του χρόνου παρακολούθησης ιδιαίτερων και φροντιστηριακών μαθημάτων προκειμένου τα παιδιά να πετύχουν τις βάσεις εισαγωγής σε τμήματα εγγύτερα της μόνιμης κατοικίας. Αύξηση του ανταγωνισμού και του άγχους στους έφηβους μαθητές.
  3. Αύξηση του κόστους από την πρόωρη προσφυγή σε σχολές κατάρτισης ή μαθητείας για τους γονείς των μαθητών που δεν θα μπορέσουν να ανταπεξέλθουν σε ένα όλο και πιο δύσκολο, ανταγωνιστικό και ψυχοφθόρο σχολικό περιβάλλον.
  4. Αύξηση του κόστους σπουδών των παιδιών στα δημόσια πανεπιστήμια από τον δραστικό περιορισμό των μετεγγραφών ακόμα και αδερφών φοιτητών
  5. Αύξηση των μαθητών που θα κατευθύνονται σε αμφιβόλου ακαδημαϊκής ποιότητας ιδιωτικά κολλέγια επίπλαστης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η αύξηση μάλιστα της σχετικής ζήτησης θα προκαλέσει άνοιγμα νέων κολλεγίων ακόμα πιο αμφίβολης ακαδημαϊκής ποιότητας.
  6. Σταδιακή μετατροπή των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων σε ξενόγλωσσα με δίδακτρα, όπου δεν προβλέπεται κρατική χρηματοδότηση. Η διαρκής όμως μείωση της χρηματοδότησης των ΑΕΙ διαχρονικά από τις κυβερνήσεις της ΝΔ, προοιωνίζει τη σταδιακή «αναγκαστική» στροφή των ΑΕΙ της χώρας, σε σπουδές με δίδακτρα και διαρκή υποβάθμιση των σπουδών ώστε «να ανταγωνίζονται» τα κολλέγια.

Η κυβέρνηση ωθεί σταδιακά τους μαθητές στην ιδιωτική παιδεία και προετοιμάζει την ελληνική κοινή γνώμη για την πλήρη κατάργηση της δωρεάν δημόσιας εκπαίδευσης. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση εκμεταλλεύτηκε τις συνθήκες καραντίνας και την πλήρη προστασία των ΜΜΕ που απολαμβάνει για να αποφύγει οποιοδήποτε δημοκρατικό διάλογο, για να περάσει με αυταρχισμό ένα βαθιά συντηρητικό, αναχρονιστικό και ενάντια στο δημόσιο συμφέρον νόμο για την παιδεία. Είναι χρέος όλων μας να αγωνιστούμε για να ανατρέψουμε την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της παιδείας και να εμποδίσουμε την επιστροφή σε εκπαιδευτικές πολιτικές που έχουν δοκιμαστεί και έχουν αποτύχει.   

  

 

Τα www.SerraikaNea.gr είναι μια διαδικτυακή ενημερωτική πύλη με ειδήσεις που αφορούν στις Σέρρες.