Πολιτικη

Σέρρες, Κώστας Μπούμπας: «Βαθιές τομές στην Παιδεία»

ΟΜΙΛΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΣΕΡΡΩΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΜΠΟΥΜΠΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ( 4η ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ) ΜΕ ΘΕΜΑ « ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ» .

ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ Η ΨΗΦΙΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΗ. ΜΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΕΤΑΙ ΤΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ. ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΥΣΗΣ  ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΓΟΥΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΣΤΟ ΦΩΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ ΠΩΣ ΑΞΙΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΟΥ.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όταν μιλάμε για τον όρο «παιδεία», θα μπορούσε να ταυτιστεί με την καρκινική επιγραφή ότι μπορεί να διαβαστεί και ανάποδα. Δηλαδή, πάντα ξεκινάμε από το τέλος προς την αρχή. Το λέω αυτό, διότι οι βασικές και ουσιαστικές τομές πρέπει να ξεκινήσουν από τα πρώτα σκαλιά της εκπαίδευσης, που είναι το δημοτικό σχολείο, η πρωτοβάθμια εκπαίδευση, για να φτάσουμε στο αποκορύφωμα που είναι η εξειδίκευση μέσω του επίσταμαι στα πανεπιστήμια, τομές όμως που δεν έχουν γίνει όλα αυτά τα χρόνια, τουλάχιστον την τελευταία τριακονταετία.

Θα πρέπει να αναβαθμίσουμε τον όρο «δάσκαλος» από την πρωτοβάθμια. Είμαστε στη λογική των αναπληρωτών, δηλαδή στην λογική της εκπαιδευτικής ρεζέρβας, διότι οι αναπληρωτές ικανοποιούν το εκάστοτε κομματικό πελατειακό σύστημα, καθώς είναι όμηροι. Τα καλοκαίρια μπαίνουν στο ταμείο ανεργίας και αν έχουν βεβαίως, αυτές τις προϋποθέσεις. Από την άλλη, οι αναπληρωτές έχουν πάντα την αγωνία εάν θα εργαστούν την επόμενη χρονιά και είμαστε στην λογική των επιδομάτων, όπου δεν μπορεί κάποιος Έλληνας πολίτης να ελπίζει, όταν είναι στην λογική των επιδομάτων και δεν έχει τουλάχιστον τα βασικά εργασιακά του κεκτημένα. Οι αναπληρωτές, επίσης, αδικούνται και γεωχωρικά, διότι υπάρχουν περιοχές που δεν μπορούν να διδάξουν. Για παράδειγμα, στις τουριστικές περιοχές δεν μπορούν να βρουν καταλύματα, αν όμως αρνηθούν να πάνε τιμωρούνται. Όμως αν θέλουμε να μιλούμε για μια περιφερειακή εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και αποκέντρωση, θα πρέπει να δούμε και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά το έργο των αναπληρωτών, είτε στην πρωτοβάθμια είτε στην δευτεροβάθμια.

 


Δεν θέλω να πάω κατά άρθρο, για να μην κουράζουμε αριθμητικά, άλλωστε έχουμε τοποθετηθεί ως Ελληνική Λύση. Πάντως, αν θα λέγεται η Αρχή ΕΘΑΕ λόγω της ΑΔΙΠ αλλάζει μόνο η ετικέτα, επί της ουσίας δεν βλέπουμε μια Ανεξάρτητη Αρχή η οποία και πάλι θα λειτουργεί εκπληρώνοντας τις επιταγές και τις εντολές της εκάστοτε κυβέρνησης, του εκάστοτε Υπουργείου Παιδείας.

 Αξιολόγηση και κριτήρια σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων. Ύποπτο θα έλεγα. Δημιουργεί ερωτηματικά, το είπα και στην ομιλία μου, θα είναι ποσοτικό; Θα είναι ποιοτικό; Ύστερα δεν πρέπει εμείς, κύριοι του Υπουργείου, να δούμε και τη φύση της κάθε σχολής; Άλλες οι ανάγκες του Πολυτεχνείου, για να πάει σε κάποιες έρευνες, για παράδειγμα για το πως είναι η κυκλοφορία των οχημάτων, πως είναι η στατικότητα των κτιρίων και άλλη η έρευνα μιας φιλοσοφικής σχολής ή μιας νομικής σχολής για να βγάλουμε ένα αποτέλεσμα. Δηλαδή, οι δυσκολίες διαφοροποιούνται ανάλογα με τη φύση της σχολής. Δεν πρέπει να το λησμονούμε αυτό. Η Κομισιόν, επενδύει στο πρόγραμμα «ερευνώ και καινοτομώ», δεν δράξαμε αυτής της ευκαιρίας. Καθότι επαναλαμβάνω, δεν βλέπω πουθενά να υπάρχει υποχρέωση από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, της πανεπιστημιακές κοινότητες να εκπονούν δημόσια τις έρευνες και τις μελέτες. Γιατί πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι πολίτες ποια είναι τα αποτελέσματα αυτών των ερευνών. Να θυμίσω, ότι έχουν γίνει αξιόλογες έρευνες από πανεπιστήμια, γύρω από την ατμοσφαιρική ρύπανση, στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, για τα τοξικά που έχουν τα ποτάμια, κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα, από το πανεπιστήμιο Βορείου Αιγαίου, από το Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων το Δημοκρίτειο και δεν τις λάβαμε υπόψιν, ενώ θα μπορούν αυτές οι μελέτες και έρευνες να αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης, αλλά κυρίως εργαλείο που θα μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, αν θα δίδονται στη δημοσιότητα προκειμένου κάποιες επιχειρήσεις να τις εκμεταλλευτούν με καλό σκοπό. Διότι, θα δουν τις ανάγκες της κοινωνίας μέσα από μια έρευνα, που κάνουν φωτεινά μυαλά στα πανεπιστήμια, για να μπορέσουν να εφαρμόσουν τη θεωρία στην πράξη.

Δεν βλέπω πουθενά αν τα πανεπιστήμια θα λαμβάνεται υπόψιν για τη διεθνή τους κατάταξη. Ακόμα, αν μπορεί η συγκεκριμένη επιτροπή να διασφαλίζεται η ποιότητα της μέσα από έναν ευρωπαϊκό δρόμο. Δηλαδή, αυτό που λέμε ευρωπαϊκή πιστοποίηση ποιότητας.

Διασύνδεση τώρα τα πανεπιστήμια με τους δείκτες αξιολόγησης. Να ξεκαθαριστεί εκεί, πώς θα είναι οι δείκτες της αξιολόγησης. Πώς θα μπορεί να αξιολογείται μια έρευνα, πόσο καιρό πήρε, τι υλικοτεχνικός εξοπλισμός απαιτείται και για ποιο λόγο γίνεται.

 Θα πρέπει να αλλάξει το τμήμα των ξένων γλωσσών στα πανεπιστήμια, δεν διδάσκονται οι Έλληνες φοιτητές σωστά τις ξένες γλώσσες. Θέλει ριζικές αλλαγές. Επαφίονται στις γνώσεις που έχουν αποκομίσει από τα ιδιωτικά φροντιστήρια. Έχουμε καθηγητές ξένων γλωσσών που δεν μπορούν να μεταλαμπαδεύσουν την επιστήμη τους στην ξενόγλωσση παιδεία στους μαθητές.

Θέλω να μιλήσουμε και για την αξιολόγηση του πανεπιστημιακού διδακτικού προσωπικού. Θέλει προσοχή, αλλά δεν μπορεί να είναι υπεράνω κάθε κριτικής οι πανεπιστημιακοί. Όταν λέω αξιολόγηση, εδώ και χρόνια περιμένουν λέκτορες να αξιολογηθούν, διότι οι παλαιότεροι πανεπιστημιακοί έχουν δημιουργήσει ένα στάτους, με αποτέλεσμα να μην αφήνουν τους λέκτορες να έχουν την ελπίδα ότι θα μπορούν να προωθηθούν στη βαθμίδα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Κυρίως, δεν πρέπει να αποθαρρύνουμε αυτά τα νέα παιδιά που θέλουν να αφιερώσουν την επαγγελματική τους καριέρα και σταδιοδρομία μέσα στα πανεπιστήμια. Άρα, λοιπόν, πρέπει να το δούμε και αυτό γιατί βαλτώνει. Υπάρχουν λέκτορες σε πανεπιστήμια επί σειρά ετών που είναι παροπλισμένοι.

Διοικητικό προσωπικό. Γιατί να μη γίνει μια κουβέντα για το διοικητικό προσωπικό. Πώς είναι εκπαιδευμένο; Γίνονται κάποια σεμινάρια στους υπαλλήλους των πανεπιστημίων; Ξέρετε τι τραβάνε φοιτητές και γονείς φοιτητών για να πάρουν ένα πιστοποιητικό από γραμματείς, για να διεκπεραιώσουν κάτι απλό; Αλλά στη ζωή τελικά το απλό είναι δύσκολο, το σύνθετο είναι εύκολο. Το έχουμε πει.

 


 

Θα πρέπει, λοιπόν, αυτό που λέμε “administration”, διοίκηση στα πανεπιστήμια, να αλλάξει άρδην την εικόνα. Να δίνουμε εχέγγυα στους υπαλλήλους τους διοικητικούς, να κάνουν επιμορφωτικά σεμινάρια, αλλά και να εκπαιδευτούν κατάλληλα για να εξυπηρετούν, πρώτον, την πανεπιστημιακή κοινότητα, τους ίδιους τους σπουδαστές, κατ' επέκταση τους καθηγητές, αλλά και όσους σχετίζονται με τους γονείς των παιδιών, για να μπορούν να επιλύουν προβλήματα γραφειοκρατικής χρήσης. Δεν έχει γίνει κουβέντα γι' αυτό.

Πάμε λίγο, στα μεταπτυχιακά. Γιατί δεν έγινε κουβέντα; Καταργούνται τα μεταπτυχιακά δωρεάν; Εμείς λέμε ότι ανάλογα με την ποιότητα των σπουδαστών, ανάλογα με την εισοδηματική τους κατάσταση, μη βάζουμε φραγμούς σε κάτι μεταπτυχιακά που δίδουν εφόδια στα παιδιά, γιατί ένα πτυχίο σήμερα από το πανεπιστήμιο δεν είναι εφόδιο για την αγορά εργασίας. Χρειάζεται να παραδώσουν τα παιδιά διπλωματικές σ ότι αφορά και τα μεταπτυχιακά.

Άρα, λοιπόν, τα μεταπτυχιακά προγράμματα με αυστηρούς όρους σε ό,τι αφορά τον κύκλο της διπλωματικής εργασίας που κάνουν τα παιδιά, άλλα και τα κριτήρια που θα παρακολουθήσουν να δώσουμε τα κίνητρα και σε παιδιά να υπάρχουν τα μεταπτυχιακά και να είναι δωρεάν ανάλογα και με τα εισοδηματικά κριτήρια της ελληνικής οικογένειας. Μην  χτυπάμε άλλο την ελληνική οικογένεια. Φτάνει στο θέμα της παιδείας και της παραπαιδείας. Έχει πληρώσει βαρύ φόρο σε αυτό που λέμε «εκπαίδευση», για να δώσει πτυχία με μια καλύτερη προοπτική για τα παιδιά τους. Οι Έλληνες γονείς πληρώνουν πάρα πολλά από την αρχή της εκπαίδευσης των παιδιών τους για πολλά χρόνια, κυρίως βέβαια στο λύκειο, που το έχω ξαναπεί. Το μόνο ρόλο που διαδραματίζει το λύκειο, που είναι τελείως διαφορετικό το αντικείμενο του λυκείου για να δώσει ένα ευρύ πεδίο γνώσης, είναι απλά να προετοιμάζει ως προθάλαμος την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τίποτα παραπάνω.

Γιατί δεν μιλάμε για επιβράβευση ομάδων φοιτητών και όχι απλά πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, αλλά να δώσουμε και μπόνους σε κάποιες ομάδες φοιτητών διαφορετικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να συνεργαστούν μεταξύ τους. Θα είναι πολύ καλό, διότι και σύσφιξη σχέσεων θα γίνει και το ένα πανεπιστήμιο με το άλλο, να έχουν μια καλύτερη συνεργασία.

Τα στοιχεία, δυστυχώς, δεν είναι ευοίωνα. 37.000 φοιτητές φοιτούν τα τελευταία χρόνια στο εξωτερικό, 35.000 την Ισπανία, που έχει μεγαλύτερο πληθυσμό από την Ελλάδα, 12.000 στην Πορτογαλία, 13.000 στην Ιρλανδία. Τι λέμε; Πολλοί φοιτητές μας φοιτούν στο εξωτερικό. Να ανοίξει επιτέλους ένας ουσιαστικός διάλογος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, διότι κύριοι συνάδελφοι και εσείς και οι προηγούμενοι πολιτικοί ανεξαρτήτου ιδεολογικής πλεύσης, ήταν δεξιοί, είτε αριστεροί, τα παιδιά τους και τα παιδιά σας τα στέλνετε σε ιδιωτικά πανεπιστήμια, ιδιωτικά σχολεία, ιδιωτικά κολέγια. Άρα λοιπόν να μην κρυβόμαστε πίσω από την βατσινιά ως ελέφαντες. Πρέπει να το παραδεχτούμε.

Να ανοίξει, λοιπόν, ένας διάλογος για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, με ποια κριτήρια θα λειτουργούν.

19% των ανθρώπων που φύγανε στο εξωτερικό ήταν άνεργοι στην Ελλάδα. Το 47% των Ελλήνων που έμεινε στο εξωτερικό, τελείωσαν τα πανεπιστήμια εκεί. Τα ποσοστά αυτό δείχνουν. Τα περισσότερα παιδιά που μένουν στο εξωτερικό, Ελληνόπουλα, είναι γιατί φοιτούσαν εκεί.

Και κάτι ακόμη. Να βάλουμε συγκεκριμένους στόχους, χωρίς να αδικήσουμε κάποιες σχολές. Αλλά, προσέξτε, αν μιλάμε ότι η Ευρώπη επενδύει στο «Ερευνώ και Καινοτομώ» μέσω και του ΕΣΠΑ για τον πρωτογενή τομέα στο μεταποιητικό στάδιο, βαρύτητα σε γεωπονικές σχολές για να αναβαθμιστούν, έχουμε τις κλιματολογικές συνθήκες στην Ελλάδα για να κάνουμε την διαφορά.

Επένδυση σε τουριστικές σχολές. Είμαστε τουριστικό προϊόν λόγω γεωγραφικής θέσης, λόγω της ομορφιάς, να επενδύσουμε σε αυτό. Δεν αδικούμε κάποιες άλλες σχολές. Πρέπει να προσαρμοστούμε, να εναρμονιστούμε, να εγκλιματιστούμε στα νέα δεδομένα. Παράδειγμα, δεν μπορεί να αποφοιτούν από το πολυτεχνείο τα επόμενα χρόνια φοιτητές και να μην ξέρουν ότι θα αλλάξουν τα δομικά υλικά στις κατασκευαστικές εταιρείες, λόγω τις κλιματικής αλλαγής που θεσπίζει η Ευρώπη.

Πρέπει πάντα να ακολουθούμε το τι απαιτεί, βεβαίως, η επικαιρότητα για να μπορούν και τα παιδιά να είναι συνυφασμένα με το νέο περιβάλλον για να μπορούν πραγματικά να αποδώσουν αυτά τα οποία έχουν διδαχθεί στα πανεπιστήμια.

Υπάρχουν σχολές που πρέπει να προστατευτούν. Έγινε πολλή κουβέντα για την τέταρτη σχολή νομικής στην Πάτρα.

 


)

 

          Πώς είναι δυνατόν, κύριοι, να πάμε σε 4η Σχολή Νομικής, όταν έχουμε δικηγόρους άνεργους; Ξέρετε τι έγκλημα έχουμε κάνει στη Νομική που βάλαμε διαμεσολαβητή μη δικηγόρο; Τα παιδιά θα φύγουν πλέον από την Ελλάδα. Είναι αδιανόητο, διότι δεν προστατέψαμε την ίδια την επιστήμη τους, τη Νομική, κάναμε διαμεσολαβητή, ο οποίος μπορεί να είναι εκτός Νομικής, τα παιδιά ήδη έχουν ανεργία και δουλεύουν σε κάποιες δικηγορικές εταιρείες με 300 € το μήνα κι έχουν κάνει και μεταπτυχιακά κι εσείς μιλούσατε για μια νέα Νομική Σχολή; Τι θα είναι αυτή; Εκκολαπτήριο άνεργων δικηγόρων; Προστατεύστε και πρέπει όλοι μας να προστατέψουμε κάποιες επιστήμες με πολιτικό στόμφο.

Άρα, λοιπόν, βαθιές τομές στην παιδεία, εθνική στρατηγική και αυτό που προτείνουμε κι εμείς ως «Ελληνική Λύση», διακομματική, πραγματικά ανεξάρτητη Επιτροπή που θα κάνει ριζικές αλλαγές σε αυτό που κάπου λέμε αξιολόγηση, αξιοκρατία και αξιοποίηση της παιδείας.

 

Τα www.SerraikaNea.gr είναι μια διαδικτυακή ενημερωτική πύλη με ειδήσεις που αφορούν στις Σέρρες.