Επικοινωνία: info@serraikanea.gr

Πολιτισμος

Αθανάσιος Μυγδαλάς: Ο Σερραίος που παραιτήθηκε από το ελληνικό δημόσιο και διδάσκει σε πανεπιστήμιο της Σουηδίας! (ΦΩΤΟ)

Ο Αθανάσιος Μυγδάλας είναι από τους ελάχιστους Έλληνες που άφησαν την ασφάλεια του ελληνικού δημοσίου για να αναζητήσουν ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον.

Από την Αμμουδιά Σερρών όπου γεννήθηκε πήγε στην Σουηδία για να σπουδάσει. Η ευφυΐα και η μελετηρότητά του του εξασφάλισαν την υποστήριξη του κράτους  στην συνέχιση των σπουδών του και στην εξεύρεση εργασίας. Επέστρεψε στην Ελλάδα όπου εργάστηκε στο πανεπιστήμιο Χανίων και το ΑΠΘ αλλά λόγω της κρίσης αποφάσισε να εγκαταλείψει την Ελλάδα για 2η φορά.  Η αγάπη και η νοσταλγία του για τις Σέρρες μεγάλη. Τόση που φέτος οδήγησε 8.000 χιλιόμετρα για να επισκεφθεί το χωριό του καθώς οι πτήσεις είχαν απαγορευτεί λόγω της πανδημίας. 

Από το χιονισμένο Μπούντεν διηγείται την ζωή του  στα serraikanea.gr και μιλά για τα  όνειρά του ….


THΣ ΕΛΕΝΗΣ ΛΑΖΑΡΟΥ 



Από πού κατάγεστε και πού ζείτε; 

Κατάγομαι απο την Αμμουδιά (παλαιότερα επαρχία Σιντικής), Σερρών, όπου γεννήθηκα στις 3  Απριλίου του 1959 με την βοήθεια μιας πρακτικής μαμής του χωριού (όπως όλοι της ηλικίας μου ὴ  μεγαλύτεροι). 

Ζω τώρα στην Σουηδία, τα τελευταία 3 χρόνια σε μια μικρή πόλη της Βόρειας Σουηδίας που  ονομάζεται Μπούντεν (Boden) και εργάζομαι στην διπλανή “μεγαλούπολη”, περίπου μεγέθους ) και εργάζομαι στην διπλανή “μεγαλούπολη”, περίπου μεγέθους  Σερρών, που είναι το διοικητικό κέντρο της βορειότερης επαρχίας της Σουηδίας, το Λούλεο (Luleå), σε), σε μια απόσταση 34 περίπου χιλιομέτρων.


Σε τι ηλικία φύγατε από την Αμμουδιά; 

Από την Αμμουδιά έφυγα το 1978, αν θυμάμαι καλά, για την Σουηδία για σπουδές στην Σουηδία. Οι  κύριοι λόγοι που βρέθηκα εκεί (αντί για την Ιταλία που συνηθίζονταν τότε) είναι διότι (α) υπήρχαν  συγγενείς εκεί, μιά θεία, αδελφή της μαμάς μου, και ένας πρώτος εξάδελφος, από άλλη αδερφή της  μαμάς μου, που και αυτός βρέθηκε εκεί λόγω της κοινής μας θείας, και (β) διότι ήθελα να σπουδάσω  υπολογιστές (τότε τους έλεγαν ακόμη στην Ελλάδα ηλεκτρονικούς εγκεφάλους και ήταν και τελείως  άγνωστοι και δεν υπήρχε σχολή που να προσφέρει σπουδές).  



Στην Σουηδία σε ποιο πανεπιστήμιο είστε και τι διδάσκετε; 

Αφού έκανα τις βασικές μου σπουδές, το 1983, οι καθηγητές μου μου πρόσφεραν την δυνατότητα να  συνεχίσω σε επίπεδο διδακτορικού (με μισθό) και φυσικά δέχτηκα. Με το τέλος του διδακτορικού μου  το 1987, μου προσφέρθηκε πανεπιστημιακή θέση στο Århus της Δανίας το 1988, που  επίσης δέχτηκα. Μετά έναν χρόνον περίπου, μου προσφέρθηκε εργασία στο πανεπιστήμιο στο οποίο  είχα κάνει όλες μου τις σπουδές, στο Lin  την οποία δέχτηκα και επέστρεψα έτσι  ξανά στην Σουηδία. Εργάστηκα στο πανεπιστήμιο αυτό μέχρι το 1998, οπότε μετακόμισα στα Χανιά,  στο Πολυτεχνείο της Κρήτης. Δούλεψα εκεί μέχρι το 2008 οπότε και βρήκα θέση στο Αριστοτέλειο  Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.  

Φαινόταν πως είχε κλείσει ο κύκλος, αλλά δεν ήταν έτσι. Ήρθε (ή, πραγματικά, μας έφεραν) την  κρίση. Και ενώ αρχικά πίστευα πως θα το ξεπεράσουμε, τίποτα δεν άλλαζε, απλά ο κόσμος συνήθιζε  στην νέα κατάσταση. Έτσι όταν μου προτάθηκε από το Luleå  μία έδρα, ζήτησα άδεια άνευ  αποδοχών, πάντα με την ελπίδα πως θα “φτιάξουν τα πράγματα”, και επέστρεψα στην Σουηδία.  Δυστυχώς δεν “έφτιαξαν τα πράγματα”, και ούτε διαφαίνεται κάτι τέτοιο στον ορίζοντα, οπότε με το  πέρας της άδειας υπέβαλα την παραίτησή μου, και νά μαι πάλι στην Σουηδία. 


Πώς είναι η ζωή εκεί; 

Στην Σουηδία η ζωή διαφέρει από την Ελλάδα αρκετά. Το πρώτο που αντιλαμβάνεσαι είναι ότι εδώ πια είσαι πολίτης της χώρας και όχι υπήκοος! Είναι δύσκολο να το εξηγήσω αυτό, πρέπει ως Έλληνας να  το ζήσεις για να δεις και να νοιώσεις την διαφορά! Το δεύτερο είναι πως το άγχος της καθημερινότητας είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο της Ελλάδας. Τι δεν αντέχει εύκολα ο  Έλληνας, και ίσως κάθε μεσόγειος, στην Σουηδία; Νομίζω τον μακρύ σκοτεινό χειμώνα! Άλλωστε  ούτε όλοι οι Σουηδοί τον αντέχουν! Αντίθετα μπορώ να πω πως προτιμώ τα Σουηδικά καλοκαίρια από  τα Ελληνικά! Είναι μια μεγάλη Ελληνική άνοιξη με τα πράσινά της, τα άνθη της και τις υποφερτές της θερμοκρασίες. Ένα άλλο που ίσως διαφέρει είναι η έννοια του ελεύθερου χρόνου. Στην Ελλάδα  συνήθως τον σπαταλάμε σε “μαγαζιά” με φίλους για καφέ, ποτό και φαγί. Στην Σουηδία τον  σπαταλούν ενεργά συνήθως, κάνοντας κάτι που θεωρούν ευχάριστο ή χόμπι, πχ. βόλτα στο δάσος,  γυμναστική, ποδηλασία, μηχανική αυτοκινήτων κλπ ή ταξιδεύοντας! Είναι ταξιδιάρηδες! Ταξιδεύουν  και τα Σαββατοκύριακα, και για τον σκοπό αυτό τα ξενοδοχεία έχουν προσφορές! Ταξιδεύουν βέβαια  και πάρα πολύ και στο εξωτερικό! Δεν βγαίνουν για καφέ με φίλους; Πως δεν βγαίνουν αλλά  διαφορετικά! Βγαίνουν νωρίς, και βγαίνουν σε όλες τις ηλικίες! Χαίρομαι να βλέπω γιαγιάδες και  παππούδες με τα Π, σε πολύ μεγάλες ηλικίες, να κατεβαίνουν από τα λεωφορεία (που γονατίζουν) σιγά σιγά με το Π, και να μαζεύονται στις καφετέριες να τα πουν πίνοντας καφέ και τρώγοντας το γλυκό  τους. Βγαίνουν επίσης στα εστιατόρια. Και πάλι βέβαια σε ώρες που στην Ελλάδα θα θεωρούνται  “νωρίς”. Βγαίνουν και τα Σαββατοκύριακα π.χ. το πρωί για πρωινό σε ξενοδοχεία! Ναι, τα ξενοδοχεία  έχουν προσφορά και για αυτό!  


Πόσο διαφορετικό είναι το εκπαιδευτικό σύστημα της Σουηδίας από την Ελλάδα; 

Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση διαφέρει από την Ελληνική κυρίως στην οργάνωσή της. Πρώτη μεγάλη  διαφορά είναι φυσικά ότι στην Σουηδία σπουδάζουν μόνον όσοι έχουν κλίση για κάτι τέτοιο και όχι  γιατί δεν έχουν κάτι καλύτερο να κάνουν. Συχνά υπάρχουν καμπάνιες για να πείσουν τους νέους να  επιλέξουν το πανεπιστήμιο αντί για να βγουν στην αγορά εργασίας (από τα άριστα εξοπλισμένα  επαγγελματικά λύκεια). Με άλλα λόγια ο 18χρονος Σουηδός έχει επιλογή, κάτι που λείπει συνήθως  από τον αντίστοιχο Έλληνα αφού η αγορά εργασίας της Ελλάδας ουδόλως μπορεί να συγκριθεί με την  Σουηδική αντίστοιχη. Επίσης πολλοί επιλέγουν να ξεκινήσουν το πανεπιστήμιο αργότερα, αφού πρώτα εργαστούν ή ασχοληθούν με κάτι άλλο. Σπουδάζουν δε με φοιτητικά δάνεια και όχι επιβαρύνοντας  τους γονείς τους! Τα δάνεια συνδέονται με τις επιδόσεις τους! Το διδακτικό έτος δεν μοιράζεται σε  εξάμηνα αλλά σε τέσσερις περιόδους. Αυτό σημαίνει ότι ένα μάθημα διδάσκεται εντατικά σε μία  περίοδο δύο περίπου μηνών με εξέταση στο τέλος της περιόδου. Αν δεν παρακολουθείς και δεν  συμμετέχεις δηλαδή εντατικά, δεν έχεις καμμία ελπίδα να “περάσεις” διαβάζοντας μόνον στις  εξετάσεις! Χώρια που ο μικρός σχετικά (σε σύγκριση πάντα με την Ελλάδα) αριθμός φοιτητών  επιτρέπει τρόπους διδασκαλίας που απαιτεί και επιβάλει την καθημερινή συμμετοχή τους πχ με  εργασίες προφορικές ή γραπτές ή εργαστηριακές σαν μέρος των εξετάσεων. Το άλλο βέβαια που  διαφέρει είναι οι κτιριακές εγκαταστάσεις που σου παρέχουν στην αίθουσα διδασκαλίας όλα τα  μοντέρνα εργαλεία και πάνω από όλα η καθαρότητα του χώρου. Ακόμη και οι τουαλέτες τους είναι πιο  καθαρές από τις αίθουσες διδασκαλίας ελληνικών ιδρυμάτων!  



Πώς βιώσατε την περίοδο της πανδημίας και ποια η άποψή σας για τους χειρισμούς της Σουδίας οι οποίοι σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως; 

Στην περίπτωση του ιού, η Σουηδία προχώρησε σε μερικό μόνον lock down  και βασίστηκε κυρίως  στην τάση του μέσου της πολίτη να εμπιστεύεται και να ακολουθεί τις προτροπές των αρχών. Αυτό  αλλού λειτούργησε αλλού όχι. Το αποτέλεσμα ήταν η διάδοση του ιού στα γηροκομεία που οδήγησε σε 12πλάσιο αριθμό θανάτων σε σύγκριση με την Ελλάδα, ενώ οι χώρες είναι πληθυσμιακά συγκρίσιμες.  Όπου όμως υπήρχε συνωστισμός, όπως πχ τα πανεπιστήμια, έκλεισαν και η διδασκαλία γίνονταν και  συνεχίζει να γίνεται και θα γίνει και το πρώτο εξάμηνο του 21 εξ αποστάσεως. Τα αποτελέσματα στην  οικονομία ήταν ύφεση, ίσως όχι τόσο υψηλή όσο της Ελλάδος (αλλά μιλάμε και για διαφορετικά  οικονομικά και βιομηχανικά επίπεδα) και ανεργία. Μάλιστα για την καταπολέμηση της ανεργίας, το  κράτος στράφηκε στα πανεπιστήμια και ζήτησε να προσφέρουν μαθήματα ειδικά για τους ανέργους  έτσι ώστε να αποκτήσουν νέες γνώσεις που θα τους βοηθήσουν να βρουν νέα εργασία. 


Καταφέρνετε να επισκέπτεστε την γενέτειρα όσο συχνά θέλετε; Θα σκεφτόσασταν να επιστρέψετε μόνιμα;

Στην Ελλάδα, ναι, κατεβαίνω όσο συχνά μπορώ. Έχω αδερφή, σπίτι, τους τάφους των γονιών μου,  φίλους και σόι στο χωριό. Μας δυσκόλεψε φέτος ο ιός λόγω πτήσεων, και έτσι πήρα την απόφαση και  κατέβηκα οδηγώντας: 4000 χιλιόμετρα για κάτω και άλλα τόσα για πίσω! Την Ελλάδα, που λέει και ο  ποιητής, όσο και αν σε πληγώνει, θες δεν θες, την κουβαλάς μέσα σου! Και στην τελική, δεν είναι η  Ελλάδα που σε πληγώνει, αλλά το κράτος που φτιάξαμε (ή αποτύχαμε, όλοι μας, να φτιάξουμε) .  Οπότε, ναι, ο νους είναι πάντα στην Ελλάδα. Η επιστροφή στην Ελλάδα επίσης. Αλλά αυτήν την φορά  δεν θα βιαστώ, γιατί δεν θα έχω πια ευκαιρία να το διορθώσω όπως την προηγούμενη!

Τα www.SerraikaNea.gr είναι μια διαδικτυακή ενημερωτική πύλη με ειδήσεις που αφορούν στις Σέρρες.